کد مطلب:161265 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

چرا امام حسین در زمان معاویه قیام نکرد
با اینكه هم حكومت معاویه و هم حكومت یزید ناپاك، ناحق و ظالمانه بود، اما چرا امام حسین علیه السلام در زمان معاویه قیام نكرد، ولی در زمان یزید قیام نمود؟

پاسخ:

علت عدم قیام امام حسین علیه السلام در زمان معاویه، تفاوت نوع حكومت یزید و معاویه بود. به تعبیر دیگر، همان عللی كه موجب صلح امام حسن علیه السلام شد، دلیل خودداری امام حسین علیه السلام از قیام در زمان معاویه بود. از جمله ی این عوامل، مهارت خاص معاویه در حل و فصل مشكلات بود؛ لذا مردم آماده قیام در برابر او نبودند.

معاویه در میان شخصیت های معروف آن عصر از هوش سرشاری برخوردار بود، به طوری كه او را «داهیة العرب» می گفتند؛ و حتی آن قدر سیاست، هوش، و فراست و تدبیر او معروف شده بود كه می گفتند علی سیاست معاویه را ندارد، وگرنه می توانست بر او پیروز شود! و كار به دست معاویه نمی افتاد! و شاید در همین رابطه بود كه مولا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «لولا كراهیة الغدر لكنت من أدهی الناس» [1] به خدا قسم معاویه


از من باهوش تر، باتدبیرتر و باسیاست تر نیست، ولی تقوا مانع می شود كه هر كاری را انجام دهم.

معاویه كهنه كار و كارآزموده بود؛ ولی یزید ناپخته، بی تجربه و فاقد این مهارت ها.

عامل دیگر، حفظ ظاهر اسلام توسط معاویه بود؛ ولی یزید به هیچ عنوان ولو ظاهری، به اسلام بهایی نمی داد. آشكارا شراب می خورد و اعلام می كرد كه اسلام را قبول ندارد.

بنابراین شرایط زمانی یزید و معاویه متفاوت بود و با هم قابل مقایسه نیستند؛ لذا عمده تفاوت شیوه ی برخورد امام حسین علیه السلام با حاكمان، به همین مسأله برمی گردد.


[1] نهج البلاغه، خطبه ي 200.